Obrazek użytkownika Szkoła Podstawowa nr 6 im. Mikołaja Kopernika
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania.: 

Wybierając zadania do realizacji w ramach programu "Szkoła Demokracji", to zadanie wybraliśmy jako pierwsze i wydawało nam się, że będzie to najłatwiejsze zadanie do realizacji. Cóż trudnego, stworzyć ankietę, rozdać ją uczniom i opracować wyniki. Spotkaliśmy się zatem z zarządem SU i opracowaliśmy ankietę złożoną z 5 pytań. Następnie przedstawiciele zarządu rozdali ją 100 uczniom naszej szkoły. Połowa ankiet niestety do nas nie wróciła (brutalnie pisząc wylądowała w koszu lub na korytarzu szkolnym). Część ankiet została wypełniona dla żartów i pojawiły się uwagi typu: "Chcemy aby samorząd odrabiał za nas lekcje", "chcemy windy lub ruchomych schodów". Tylko nieliczni podeszli do tego naprawdę uczciwie i przedstawili nam swoje uwagi i pomysły. Stwierdziliśmy zatem, że nie możemy napisać czego pragną uczniowie całej szkoły na podstawie kilku głosów. Zaczęliśmy zatem szukać innej metody i znaleźliśmy na stronie https://samorzad.ceo.org.pl/material/zrob-na-lekcji-scenariusze-zajec bardzo ciekawy scenariusz "Co może Samorząd Uczniowski?". Rozdaliśmy go wszystkim wychowawcom i poprosiliśmy o przeprowadzenie tych zajęć na godzinie wychowawczej. Dzięki tym lekcjom nasi uczniowie zrozumieli przede wszystkim to, że Samorząd to nie tylko 5 osób w zarządzie, ale Samorząd tworzą wszyscy uczniowie naszej szkoły. Zrozumieli również, to, że Samorząd to nie tylko imprezy szkolne, czy dyskoteki, ale także organizacja, która może pomóc im w pokonywaniu problemów, rozwiązywaniu konfliktów. Poprosiliśmy każdą klasę o wybranie dwójki przedstawicieli, którzy podczas szkolnej debaty opiszą krótko ich pomysł na działania Samorządu Uczniowskiego. Debata ta odbyła się 11 stycznia 2018 roku.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

W realizację wyzwania zaangażowany był zarząd SU, który opracował ankietę, wyszukał scenariusz i poprowadził debatę szkolną. Zaangażowani byli wszyscy wychowawcy oraz wszyscy uczniowie klas IV - VII.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Najtrudniej było zachęcić uczniów do dyskusji podczas debaty szkolnej. Większość z klas odczytało swoje pomysły z kartki i nie mieli odwagi dyskutować nad problemami. Dopiero po kilkunastu minutach atmosfera stała się mniej stresująca i uczniowie zaczęli się swobodnie wypowiadać.

Które wyzwanie z obszaru "Działania uczniów" wybraliście do realizacji?: 
1. Przeprowadzamy diagnozę potrzeb i zainteresowań uczniów naszej szkoły z wykorzystaniem min. 2 metod, obejmującą wszystkich uczniów. Wyniki diagnozy uwzględniamy w planie pracy władz SU na dany rok szkolny.
Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 
Sukcesem jest to, że wszyscy uczniowie mają świadomość czym jest Samorząd Uczniowski i za co może być odpowiedzialny. Udało nam się uzyskać wiele pomysłów na naszą dalszą działalność m.in. rozwiązanie problemu bójek na przerwach, pomoc koleżeńską przy nauce czy też wieczór integracyjny.

Komentarze

xxx

Dzięki za dodanie relacji!

AKCEPTACJA

Brawo! Wykonaliście kawał naprawdę dobrej roboty! Widać Wasze ogromne starania, by działać dla uczniów i uczennic Waszej szkoły w sensowny i efektywny sposób i z tego bardzo się cieszymy! :)
 
Wspaniale, że poddaliście ankietę krytycznej refleksji i na tej podstawie podjęliście następne działania, by rzeczywiście dokonać jakiejś zmiany. Bardzo przykre, że Wasza diagnoza została potraktowana lekceważąco przez niektórych uczniów i uczennice. Tym bardziej brawa dla Was, że podjęliście dalszy trud lekcji o samorządzie i debaty!! Naprawdę świetny pomysł! Natomiast chcielibyśmy dowiedzieć się, jakie pytania były w tej ankiecie i jakie głosy się pojawiały, jaki rzeczywiste potrzeby uczniów i uczennic (od tych, którzy potraktowali ankiety poważnie). Następnym razem, aby uniknąć zagubienia połowy ankiet, można spytać nauczycieli, czy możecie przeprowadzić ankiety w klasach na przykład w ramach godziny wychowawczej. Wówczas mielibyście pewność, że do Was wrócą, bo od razu byście je zbierali.
 
Macie racje, zyskanie przez uczniów i uczennice świadomości o tym, czym jest Samorząd Uczniowki i co może zdziałać to niesamowity sukces, który zaprocentuje  przy następnych Waszych staraniach i wpłynie pozytywnie na Waszą dalszą pracę! To niezwykle budujące czytać o takich zmianach, bo to one są najtrudniejsze. Dzięki za zdjęcia z debaty! Jesteśmy bardzo ciekawi, jakie jeszcze pomysły na Wasze dalsze działania się pojawiły! Możecie nam je przedstawić?
 
Gratulacje świetnego działania i powodzenia w dalszych pracach, dużo zapału i wytrwałości!
 
Ula