Obrazek użytkownika Szkoła Podstawowa nr 86
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania: 

W naszej szkole już od bardzo wielu lat większość nauczycieli stosuje na lekcjach Ocenianie Kształtujące. Bardzo trudno było nam wybrać co z tego Wyzwania będziemy realizowali. Wiedzieliśmy, ze przygotujemy ankietę, która pozwoli nam usystematyzować to co my jako uczniowie wiemy i to z czym możemy pójść do nauczycieli. Najtrudniej było nam przygotować ankietę. Zapoznaliśmy się z całą ideą OK. (nasz opiekun samorządu był kiedyś liderem OK). Jednak ta ankieta nam się nie kleiła. Pewnego dnia znaleźliśmy na stronie CEO wzór ankiety. Dołożyliśmy początek i poszło.
Zbadaliśmy czy uczniowie wiedzą i rozumieją za co i jak są oceniani, co wiedzą na temat OK, co z elementów OK pojawia się na lekcjach, jak to wpływa na ich uczenie się.
Postanowiliśmy zapytać uczniów klas 4 - 7. Opracowaliśmy wyniki ankiety dla każdej z klas oddzielnie oraz całych oddziałów. Zaprezentowaliśmy wyniki klas 4-7. Przedstawiliśmy je na tablicy szkolnej oraz w pokoju nauczycielskim. Przesłaliśmy nasze wyniki ankiety do Dyrekcji szkoły. Na podsumowaniu ankiety wypracowaliśmy wnioski do przedstawienia nauczycielom. Czekamy na termin Rady Pedagogicznej.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

Zaangażowaliśmy CEO - pomogło z ankietą (gotowa na stronie www). Przy planowaniu gazetki szkolnej pomogliśmy sobie prezentacją pana Marka Banaszaka z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz publikacją pani Danuty Sterny „Uczę (się) w szkole”. Przy opracowaniu wyników ankiety pomagała nam opiekunka SU oraz 4 uczniów.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Excell - dla uczniów klasy 6 w takim opracowaniu ankiety to czasem KOSMOS. Przeliczenie ręcznie 235 ankiet wymagało dużej ilości czasu. Trzeba było opracować system jak to zrobić szybko i się nie pomylić.
Denerwujemy się trochę wystąpieniem przed wszystkimi nauczycielami.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Już wiemy, że dla wielu nauczycieli wnioski z ankiety są wskazówką do modyfikacji swoich zajęć. Znając nasze zdanie łatwiej jest planować i dopracowywać to co nie idzie po ich myśli.
A nasz sukces - na tablicy szkolnej wyjaśniliśmy uczniom co to jest OK, jego elementy, jak pracować, jak rozumieć elementy OK, aby pomóc sobie w uczeniu się.
Nie wszyscy uczniowie wiedzieli co to jest OK, po co jest cel lekcji, nacobezu itp.
Zauważyliśmy, że im starsza klasa tym świadomość uczenia się i rozpoznawania elementów OK które pomagają się uczyć jest większa.
Nie wszyscy wiedzą co jak się nazywa - może dobrze, że przynajmniej wiedzą jak się uczyć.

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Dodatkowe informacje: 

Trudno było uczniom wybrać dokładne WYZWANIE. Mają nadzieję, że to co zrobili zostanie im zaliczone. Swoim działaniem wywołali w szkole burzliwą dyskusję w sprawie OK.

W szkole OK jest realizowane na zdecydowanej większości przedmiotów. Jedni nauczyciele realizują bardzo dużo OK, inni troszkę mniej. Ankieta zdaniem uczniów, miała pokazać co uczniowie z OK cenią sobie najbardziej, co jest dla nich ważne, co pomaga się im uczyć. Ponieważ każdy uczeń wypowiadał się w swoim imieniu o wszystkich przedmiotach to trudno jest określić dokładnie o jakich przedmiotach uczniowie się wypowiadają. Zdecydowana większość nie ma pojęcia o tym co to jest OK. Uczniowie znają cele lekcji, doceniają nacobezu do kartkówek, sprawdzianów, prac technicznych i plastycznych, ćwiczeń gimnastycznych. Na niektórych lekcjach otrzymują dokładną informację zwrotną o osiąganych postępach, jak poprawiać wyniki, nad czym popracować.
Ważna dla dzieci jest atmosfera na lekcjach.
Z uwagi na dość liczne zespoły rzadko pracują w grupach, natomiast często pracują w parach, mają możliwość konsultowania się z kolegami i koleżankami.

Wyniki jakie opracowali uczniowie są wskazówką dla nich samych jak i dla nauczycieli co robić, jak robić - aby każda ze stron osiągała sukces.
W szkole pierwszy raz przeprowadzono ankietę dotyczącą OK na tak dużej grupie. Tym bardziej chwalę swoich podopiecznych za upór i konsekwencję w tym działaniu.

Z całą pewnością wyniki ankiety zostaną poddane wnikliwej analizie przez radę pedagogiczną.

Inne pliki związane z realizacją wyzwania: 
  1. 1. Ok su ankieta.doc (35KB)
Które wyzwanie z obszaru "Uczenie się i nauczanie" wybraliście do realizacji?: 
5. Organizujemy szkolenie z metod oceniania kształtującego dla rady pedagogicznej naszej szkoły (można skorzystać z oferty CEO).

Komentarze

xxx

Dzięki za dodanie relacji!

AKCEPTACJA

Brawo! :) Wygląda na to, że świetnie sobie poradziliście! Zrobiliście kawał dobrej roboty! :) Co prawda Wasze wyzwanie bardziej kwalifikuje się do kategorii: "1. Badamy, czy uczniowie wiedzą i rozumieją, za co i jak są oceniani na przedmiotach. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i wypracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie." (więc chyba źle zaznaczyliście) i zrobiliście badanie nie ogólnie na temat ocenienia, a oceniania kształtującego, ale włożyliście w nie wiele pracy jak widać i przyniosło to wiele korzyści! Dzięki za wstawienie wzoru ankiety! :)
Myślę, że poszło Wam naprawdę świetnie, bo przeprowadzenie takiej ankiety to bardzo trudne zadanie! Przygotowaliście pytania, przeprowadziliście ankietę, opracowaliście je i wyciągnęliście wnioski, a potem zadziałaliście - brawo! :) Macie rację - opracowanie tak dużej ilości ankiet to trudne zadanie, ale świetnie sobie z nim poradziliście! Jak wszyscy zauważyliście - sukcesem jest wiedza o tym, co uczniowie wiedzą, a czego nie, ponieważ na tej podstawie nauczyciele mogą lepiej dostosować swoje nauczanie, wiedzą, co uzupełnić, a Wy mogliście zrobić gazetkę z informacjami, których im brakuje.
 
Ogromne gratulacje za włożony trud i jego efekty! Oby w przyszłości Wasza praca przełożyła się na to, że uczniowie lepiej będą się czuć lepiej oceniani i będzie im się łatwiej uczyć! :)
 
Ula