Obrazek użytkownika Zespół Szkół im. Sylwestra Kaliskiego
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania: 

W związku z tym, że w naszej szkole stosowane jest ocenianie kształtujące, uznaliśmy że warto by było sprawdzić czy uczniowie wiedzą za co i jak są oceniani na przedmiotach. Przy pomocy pedagogów szkolnych i nauczycieli odpowiedzialnych za ewaluację w szkole przygotowaliśmy dwa pytania ankietowe. W wyniku dyskusji uznaliśmy, że badaniem obejmiemy losowo wybrane osoby ze wszystkich klas. W badaniu wzięło udział 73 uczniów technikum ( klasy I - IV) i 55 uczniów szkoły branżowej (klasy I - III).
Po opracowaniu wzorów ankiet uczniowie wchodzili do klas i prosili chętnych uczniów (2-3) o wypełnienie ankiety. Po zgromadzeniu ankiet ze wszystkich klas, przystąpiliśmy do zliczania wyników. jedni zajmowali się liczeniem w technikum, a inni w szkole branżowej. Wyniki przedstawiliśmy w formie wykresów. Przekazaliśmy je pani dyrektor na co miesięcznym spotkaniu. Wynik pokazują, że w naszej szkole w większości uczniowie wiedzą co będzie brane pod uwagę przy ocenie zadania, a nauczyciele przestrzegają ustalonych zasad oceniania. Pojedyncze negatywne odpowiedzi mogą świadczyć o tym, że odpowiedzi udzielali uczniowie, którzy nie zawsze są w szkole i nie znają zasad oceniania lub specjalnie odpowiedzieli negatywnie.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

W realizację zadania byli zaangażowani pedagodzy i osoby odpowiedzialne za ewaluację w szkole. Pomogli nam ułożyć pytania. Panie z sekretariatu wydrukowały ankiety.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Najtrudniej było opracować wyniki ankiety. Musieliśmy policzyć wszystkie odpowiedzi ankietowanych uczniów z podziałem na kilka grup odpowiedzi. Ankiet było dość dużo.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Sukcesem jest przeprowadzenie ankiety i opracowanie wyników.

Inne pliki związane z realizacją wyzwania: 
  1. 1. Wnioski z ankietowania.docx (43KB)
Które wyzwanie z obszaru "Uczenie się i nauczanie" wybraliście do realizacji?: 
1. Badamy, czy uczniowie wiedzą i rozumieją, za co i jak są oceniani na przedmiotach. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i wypracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie.

Komentarze

xxx

Dzięki za dodanie relacji!

AKCEPTACJA

Super, że udało Wam się przeprowadzić i opracować ankiety, to rzeczywiście dużo pracy! Cieszy fakt, że skorzystaliście z wsparcia pedagogów i ewaluatorów. Bardzo fajnie, że oni się w to włączyli! Następnym razem warto, abyście zadali więcej pytań i aby były one bardziej szczegółowe. Warto także pytać o ocenianie na konkretnych przedmiotach. Dzięki temu moglibyście lepiej dowiedzieć się, co uczniowie wiedzą o ocenianiu, co jest dobre, a co wymaga poprawy. Wówczas łatwiej zdefiniować, jakie są problemy z ocenianiem oraz jaka zmiana jest potrzebna. Trudniejszą formą, ale dającą wiele cennych informacji są pytania otwarte. Można także ankiety uzupełniać o dyskusje klasowe. Zachęcamy Was także do skorzystania z innych narzędzi do badań. Warto zerknąć po więcej informacji tutaj: https://samorzad.ceo.org.pl/material/rozpoznanie-potrzeb-uczniow-i-uczennic-w-szkole

Dzięki za podsumowanie badań! Świetnie, że przedstawiliście je Dyrekcji. Bardzo się cieszymy, że w Waszej szkole działa ocenianie kształtujące. Które z jego elementów stosujecie?  A może wszystkie? Na wszystkich czy na wybranych lekacjach?

Gratulacje!

Ula

xxx

Ocenianie kształtujące jest wpisane w Statut Szkoły. Nauczyciele odbywają szkolenia z tego zakresu i są sprawdzani z jego stosowania. Wszyscy nauczyciele starają się stosować wszystkie elementy OK na swoich przedmiotach. Najczęściej pojawia się IZ, najczęściej ustna i ocena koleżeńska.