Obrazek użytkownika Zespół Szkół nr 3 im. Mikołaja Reja
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania.: 

Przygotowania do przeprowadzenia diagnozy wśród uczniów trwały już od początku października. Wybraliśmy dwie metody obejmujące wszystkich uczniów: ankietę i „pudełko pomysłów”.
Pudełko umieściliśmy na głównym miejscu w szkole przed izbą tradycji wraz z prośbą o umieszczanie w nim swoich uwag co do działalności SU. Ponadto przekazaliśmy ogłoszenie do wszystkich klas. Równocześnie przeprowadziliśmy ankietę, dzięki której chcieliśmy poznać opinie na temat szkoły i jej otoczenia, a także tego, jakie działania uczniowie uważają za potrzebne. W tym celu skorzystaliśmy z propozycji ankiety przedstawionej przez CEO. Postanowiliśmy, że pytania w ankiecie muszą dotyczyć zainteresowań naszych rówieśników. Chcieliśmy poznać ukryte talenty, dowiedzieć się czym uczniowie zajmują się poza szkołą lub dowiedzieć się czy chcą brać udział w imprezach szkolnych, czy innych działaniach w szkole. Oczywiście nie obyło się bez pytań które miały nam wskazać minusy naszej szkoły. W drugim tygodniu cztery wyznaczone osoby musiały przejść po klasach i rozdać ankiety. Po zebraniu wypełnionych ankiet naszym obowiązkiem było przeanalizowanie każdej i dokonanie podsumowania. Z ankiety można było wywnioskować, iż uczniowie mają bardzo dużo pomysłów na działania w szkole, nie zawiedli nas. Dowiedzieliśmy się, że większość uczniów naszej szkoły aktywnie spędza czas po lekcjach, między innymi: grają w siatkówkę, piłkę nożną, a nawet uprawiają boks. Nasi koledzy i nasze koleżanki pogłębiają też swoją wiedzę w zakresie psychologii czy języka koreańskiego, interesuje ich kultura krajów azjatyckich, kosmetologia, fotografia i wiele innych dziedzin. Wielu uczniów czyta różnego rodzaju książki, muzykuje, rysuje. Dzięki diagnozie także można było się dowiedzieć ilu uczniów chce się angażować w działania szkolne. W dokończenie „Kącika relaksu” (szlifowanie, malowanie i montaż palet i stolików itd.) chce się zaangażować 79 osób, w organizację loterii fantowej z okazji Sławięcickiego Spotkania Adwentowego chcą się zaangażować aż 44 osoby, w działania artystyczne – 27 osób, w organizację innych imprez szkolnych – 27 osób itd. Nasi rówieśnicy wymyślili nawet nowe imprezy szkolne, np.: dyskoteki, zajęcia e-sportowe, debaty. Dowiedzieliśmy się co uczniowie lubią w szkole i chcieliby by w niej się nie zmieniało - automaty z kawą, krótkie przerwy, Dni bez śniadania, plan lekcji, nauczyciele, Kącik relaksu, miła atmosfera i inne. Uczniowie chętnie skorzystaliby z następujących zajęć dodatkowych: SKSy, Plastyczne, Językowe, Samoobrona, E-sportowe, Taneczne, Fotograficzne. Według nich, aby stała się miejscem, które wspiera realizowanie twoich pasji należy wprowadzić koła zainteresowań: SKSy z piłki ręcznej, Tworzenie modeli 3D, Malowanie, Fotografia, Jazda na deskorolce, Piłka nożna, Taniec w zespole, Koszykówka, Pisanie wierszy, wprowadzić język francuski. W szkole należy zlikwidować nieprzyjemny zapach na sali gimnastycznej, zainterweniować w sprawie poprawy dojazdu autobusów MZK do szkoły.
Wnioski do dalszej pracy SU:
• Zadbać o różnorodność zajęć pozalekcyjnych – w porozumieniu z dyrektorem i nauczycielami;
• Wystosować pisma do MZK w sprawie poprawy komunikacji autobusowej;
• Organizować więcej imprez integracyjnych;
• Dokończyć Kącik relaksu.
Dzięki tej diagnozie dowiedzieliśmy się wiele o wszystkich uczniach i oczywiście ujawniły się perełki (uczniowie z talentami). Mamy świadomość, że zawsze znajdą się jakieś słabe strony ale dzięki temu możemy eliminować je i sprawiać, że nasza szkoła staje się jeszcze lepsza i bardziej przyjazna wszystkim uczniom.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

w realizację wyzwania zaangażowali się przedstawiciele rad klasowych - którzy rozprowadzali ankiety.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Najtrudniejsze i najbardziej pracochłonne okazało się dokonanie analizy i podsumowania.

Które wyzwanie z obszaru "Działania uczniów" wybraliście do realizacji?: 
1. Przeprowadzamy diagnozę potrzeb i zainteresowań uczniów naszej szkoły z wykorzystaniem min. 2 metod, obejmującą wszystkich uczniów. Wyniki diagnozy uwzględniamy w planie pracy władz SU na dany rok szkolny.
Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 
Dzięki diagnozie poznaliśmy bliżej społeczność uczniowską - dlatego też możemy nasze działania skierować na rozwijanie ich potrzeb.

Komentarze

xxx

Dzięki za dodanie relacji!

AKCEPTACJA

Brawo, wykonaliście kawał dobrej roboty! Widać, że naprawdę postaraliście się przy realizacji tego wyzwania! Macie rację, wiedza, jakie są potrzeby społeczności, dla której działacie, pozwala kierować Wasz wysiłek na dobre tory, to duży sukces! :) Analiza to rzeczywiście najtrudniejszy etap badań ankietowych, natomiast dzięki temu, że przeprowadziliści ją dokładnie, uzyskaliście bardzo dużo cennych informacji, z których teraz możecie korzystać. Wspaniale, że udało Wam się dowiedzieć tak wiele! Z diagnozy wynikają dla Was też duże wyzwania. Jakie zajęcia pozalekcyjne chcielibyście wprowadzić w szkole?
 
Macie sporo chętnych do włączenia się w organizację wielu rzeczy. Warto pomyśleć teraz, w jaki sposób chcecie to umożliwić chętnym. Dobrze pójść za ciosem i wymyślić, jak zaangażować zainteresowanych już teraz. Druga sprawa to słabe strony szkoły i problemy uczniów. Warto abyście pogrupowali te problemy i trudności, podzielili je na kategorie i zrobili burzę mózgów odnośnie możliwych rozwiązań. Już wiecie, co przeszkadza uczniom i sprawia trudności. Może czas zastanowić się, jak poprawić te aspekty funkcjonowania w szkole? Bardzo Was zachęcam do tego i trzymam kciuki! Może coś przeoczylam, ale co wynikło ze skrzynki pomysłów? Ankiety podsumowaliście, a jestem bardzo ciekawa, jakie uwagi się tam znalazły?
 
Fantastycznie, że przeprowadziliście taką diagnozę i wyciągnęliście bardzo konkretne wnioski. Oby pomagały Wam w dalszej pracy, powodzenia! :)
Kolejne wyzwanie za Wami, brawo!
 
Ula